خانه / ثابت صفحه اول / تکنیک های خلاقیت

تکنیک های خلاقیت

راه کارهای خلاقیت

ابزاری برای رشد

تکنیک های خلاقیت به عنوان ابزاری برای رشد، خلاقیت و افزایش توان حل خلاق مسئله

کمک شایانی به توان فرد در تمام مراحل خلاقیت می نماید.

تکنیک طوفان ذهنی:

طوفان ذهنی یکی از شیوه های برگزاری جلسات و مشاوره و دست یابی

به انبوهی از ایده ها برای حل خلاق مسائل می باشد.

تفاوت طوفان ذهنی فردی و گروهی:

طوفان ذهنی فردی با تولید طیف گسترده تری از ایده ها همراه است و کمتر منجر

به ایده های کارا می شود. مزیت طوفان گروهی این است که مشکلات ایده فرد به وسیله ی تجربه و خلاقیت افراد دیگر حل می شود.

تکنیک «چرا؟»

تکنیک چرا، دقیقا مثل چراهای مکرر کودکی است که برای گسترش فهم خود از

دنیای اطرافش از والدین می پرسد. این تکنیک برای ایده یابی و ایده پردازی به کار می رود.

استفاده از این تکنیک به ما کمک می کند تا موقعیت و وضعیت را بهتر و روشنتر

مشخص کنیم و در فرآیند آن به ایده های جدیدی دست یابیم.

تکنیک توهم خلاق:

هدف این تکنیک این است که شما بتوانید بات قدرت توهم بعضی از اوقات با خطاهای

عمدی طور دیگر ی به مسائل نگاه کرده تا بدین وسیله اصل و واقعیت موضوع را دریابید.

تکنیک پی. ام. آی. « p.m.i»

یکی از ارزشهای این تکنیک آن است که انسان را مجبور می سازد تا دقایقی برخلاف قالب های ذهنی اش تفکر کند.

و به مرور نسبت به قالب های ذهنی خود آگاه تر و مسلط تر شود لذا آمادگی ذهنی بیشتری برای خلاقیت پیدا می کند.

روش کار چنین است که ابتدا فرد توجهش را به نکات مثبت موضوع یا پیشنهاد و سپس به نکات منفی و نهایتا به

نکات جالب و تازه ای که نه مثبت است و نه منفی معطوف می کند و در پایان همه ی آنها را می نویسد. یکی از

مهمترین کاربردهای این تکنیک زمانی است که نسبت به یک قضیه مطمعن هستیم. هرچه نسبت

به موضوعی بدبین تر یا خوش بین تر باشیم استفاده از این تکنیک اثربخش تر خواهد بود.

 تکنیک « DO IT  »

نام این تکنیک از حروف اول چهار کلمه ی Define ، open ،  identify، transform ، به معنی تعریف کردن ، باز کردن، شناسایی، و تبدیل کردن است.

ابتدا باید موضوع و مسئله را دقیق تعریف و مشخص نمود و سپس ذهن را برای راه حل های

مختلف باز نگه داشت تا بهترین راه حل شناسایی و در نهایت آن را به عمل تبدیل کرد.

 

همچنین ببینید

فروش چیست

تعریف فروش

فروش چیست پنج جواز عبور افراد حرفه ای در فروش تعاریف متعددی از ان ارائه …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *