عمر محصول

چرخه ی عمر محصول و

استفاده از چهار P

چرخه ی عمر محصول از مفاهیم مهم بازاریابی ست. در بازاریابی برای هر محصول جدید، یک چرخه قائل هستند که محصول در طول عمرش مراحل مختلف آن را طی می کند.

معرفی:

در این دوره کسب سود فوری چندان مورد نظر مدیر محصول نیست.برنامه های بازاریابی و تبلیغات بیشتر بر ایجاد آگاهی از وجود محصول تاکید دارد.

محصول:

توصیه می شود در این مرحله مالکیت های فکری محصول نظیر نام تجاری و ثبت اختراع، برند و غیره حفظ شود.

قیمت:

اگر محصول شما دارای رقیبی در بازار نیست می توانید قیمت بالا را در نظر بگیرید اما اگر رقبای زیادی در شبکه ی توزیع و فروش دارید بهتر است قیمت های نفوذی پایین را در نظر بگیرید.

توزیع:

در مرحله ی معرفی، توزیع در مکانها و فروشگاهای مشخصی صورت می گیرد. این روند تا زمان پذیرفته شدن محصول توسط مشتریان و بازار هدف ادامه خواهد داشت.

ترفیع:

هدف برنامه های بازاریابی می بایست افرادی باشند که دنبال محصولات جدید و نوآورانه هستند تا زمانی که محصول برای مشتریان شناخته شود.

رشد:

باید گفت که در مرحله ی رشد ایجاد ترجیح برای برند و برتری برای برند و در ادامه ی آن افزایش سهم بازار از اهداف اصلی ست.

محصول:

باید برای محصول ویژگی های جدید ایجاد کرد و بسته بندی و کیفیت آن را بهبود بخشید.

قیمت:

می توان قیمت بالا را در نظر گرفت و یا با ارائه ی محصول در قیمت پایین ، احتمال ورود رقبا را کاهش داد.

توزیع:

بایستی توزیع را گسترده تر و با استراتژی توزیع حداکثری پیش برد.

ترفیع:

افزایش تبلیغات از اقدامات لازم در این مرحله است.

بلوغ:

بیشترین سود را در این مرحله کسب خواهید کرد.باید تلاش کنید تا با ایجاد تفاوت

و تمایز بین محصولات خودمان و محصولات رقیب طول دوره  ی بلوغ را افزایش دهیم.

محصول:

اضافه کردن امکانات جدید و نوآوری در محصولات از اقدامات لازم است.

قیمت:

کاهش قیمت احتمالا یکی از راه حل های موجود و موثر برای مقابله با رقبا خواهد بود.

توزیع:

افزایش امتیازات برای فروشنده ها و پیدا کردن کانال های جدید توزیع و فروش می تواند نقش

کلیدی در افزایش دوران بلوغ محصول و جلوگیری از ورود آن به فاز افول بازی کند .

ترفیع:

ما باید مشتریان وفادار خود را افزایش دهیم.

 

 

 

 

همچنین ببینید

اندازه گیری تورم

محاسبه ی تورم

تورم چگونه اندازه گیری می شود اندازه گیری تورم محاسبه ی تورم برای دولت و …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *