عمر محصول

چرخه ی عمر محصول و

استفاده از چهار P

چرخه ی عمر محصول از مفاهیم مهم بازاریابی ست. در بازاریابی برای هر محصول جدید، یک چرخه قائل هستند که محصول در طول عمرش مراحل مختلف آن را طی می کند.

معرفی:

در این دوره کسب سود فوری چندان مورد نظر مدیر محصول نیست.برنامه های بازاریابی و تبلیغات بیشتر بر ایجاد آگاهی از وجود محصول تاکید دارد.

محصول:

توصیه می شود در این مرحله مالکیت های فکری محصول نظیر نام تجاری و ثبت اختراع، برند و غیره حفظ شود.

قیمت:

اگر محصول شما دارای رقیبی در بازار نیست می توانید قیمت بالا را در نظر بگیرید اما اگر رقبای زیادی در شبکه ی توزیع و فروش دارید بهتر است قیمت های نفوذی پایین را در نظر بگیرید.

توزیع:

در مرحله ی معرفی، توزیع در مکانها و فروشگاهای مشخصی صورت می گیرد. این روند تا زمان پذیرفته شدن محصول توسط مشتریان و بازار هدف ادامه خواهد داشت.

ترفیع:

هدف برنامه های بازاریابی می بایست افرادی باشند که دنبال محصولات جدید و نوآورانه هستند تا زمانی که محصول برای مشتریان شناخته شود.

رشد:

باید گفت که در مرحله ی رشد ایجاد ترجیح برای برند و برتری برای برند و در ادامه ی آن افزایش سهم بازار از اهداف اصلی ست.

محصول:

باید برای محصول ویژگی های جدید ایجاد کرد و بسته بندی و کیفیت آن را بهبود بخشید.

قیمت:

می توان قیمت بالا را در نظر گرفت و یا با ارائه ی محصول در قیمت پایین ، احتمال ورود رقبا را کاهش داد.

توزیع:

بایستی توزیع را گسترده تر و با استراتژی توزیع حداکثری پیش برد.

ترفیع:

افزایش تبلیغات از اقدامات لازم در این مرحله است.

بلوغ:

بیشترین سود را در این مرحله کسب خواهید کرد.باید تلاش کنید تا با ایجاد تفاوت

و تمایز بین محصولات خودمان و محصولات رقیب طول دوره  ی بلوغ را افزایش دهیم.

محصول:

اضافه کردن امکانات جدید و نوآوری در محصولات از اقدامات لازم است.

قیمت:

کاهش قیمت احتمالا یکی از راه حل های موجود و موثر برای مقابله با رقبا خواهد بود.

توزیع:

افزایش امتیازات برای فروشنده ها و پیدا کردن کانال های جدید توزیع و فروش می تواند نقش

کلیدی در افزایش دوران بلوغ محصول و جلوگیری از ورود آن به فاز افول بازی کند .

ترفیع:

ما باید مشتریان وفادار خود را افزایش دهیم.

 

 

 

 

همچنین ببینید

جهانی شدن شرکت ها

شناسایی بازارهای جدید

شرکت‌هایی که در هوای جهانی شدن هستند به دنبال کیفیت در زمینه‌ی شناسایی این بازارها …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *