خانه / کنکور / شرط لازم برای موفقیت در کنکور

شرط لازم برای موفقیت در کنکور

شرط لازم برای موفقیت در کنکور

کنکور

شرط لازم برای موفقیت در کنکور

برنامه ریزی، شرط لازم برای موفقیت در کنکور است.

این حرف، تکراری‌ترین جمله‌ای است که کنکوری‌ها در سال کنکورشان می‌شنوند،

و گرچه درست است اما معنای واقعی آن برای بسیاری از دانش آموزان به درستی تعبیر نشده است.

اما آنچه در روزهای اخر  باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد آن است

که درس جدید نخوانید و هر قدر خوانده‌اید، دیگر بس است.

اگر شما ۸۰ درصد از مباحث کنکور را با کیفیت ۱۰۰ درصد خوانده باشید،

بهتر از داوطلبانی است که ۱۰۰ درصد مباحث کنکور را با کیفیت ۸۰ درصد خوانده‌اند.

بنابراین در این روزهای پایانی باید بدون ایجاد تنش و استرس دروس را دوره کرده و اجازه ندهید تنش‌های عصبی بر کیفیت کار شما تاثیر بگذارند.

در روزهای  پایانی نزدیک کنکور باید استراحت کافی داشته و شب‌ها برای دوری از استرس و

رسیدن به خواب همراه با آرامش یک لیوان دمنوش گل گاوزبان مصرف کنند.

سعی داشته باشید به مرور آموخته‌های خود پرداخته و در روز یک ساعت را به پیاده روی اختصاص دهید

تا از طریق یک ورزش کامل ضمن دستیابی به تندرستی هر نوع تنش را از خود دور کنید.

هنگام مرور یا به اصطلاح دوره مباحث درسی باید به دو نکته مهم توجه کنید.

اول این که همیشه از درس‌ها و مباحثی شروع به دوره کنید

که ضعف بیشتری در آن‌ها احساس می‌کنید و دوم این که اولویت را بدهید به مرور درس‌ها و

مباحثی که مدت بیشتری از مطالعه‌شان گذشته است اما حواستان به این نکته هم باشد که

اگر بخواهید در مرور هم از همان روش‌های مرسوم مطالعه استفاده کنید،

برای یک مرور جامع، لااقل به یک فرصت شش ماهه نیاز دارید.

داشتن کمی‌ ‌استرس برای داوطلب طبیعی است و می‌تواند خلاقیت را افزایش دهد و به زندگی داوطلب نظم بخشیده‌

و موجب افزایش کارایی در وی شود اما توجه داشته باشید این استرس نباید سدی در برابر خلاقیت و نبوغ دانش اموزان شود.

از سوی دیگر، اصولا امتحان بدون اضطراب و استرس غیرطبیعی است.

وجود اندکی اضطراب میزان یادگیری و دقت برای پاسخگویی به سوالات را بیشتر‌ ‌می‌کند.

اضطراب هنگامی نگران ‌کننده است که در عملکرد فرد تاثیر منفی داشته باشد که‌ ‌

البته مرز بین اضطراب طبیعی و غیرطبیعی باید شناسایی و درصدد رفع آن برآمد‌.

یک متخصص تغذیه با اشاره به نوع غذاهای مصرفی در روزهای آخر گفت:

در وهله نخست داوطلبان نباید از داروهای‌ ‌خواب آور‌ ‌یا آرام‌ ‌بخش استفاده کنند و به جز‌ ‌استامینوفن ساده، آن‌هم در صورت سردرد شدید، ((هیچ داروی دیگری نباید مصرف شود)).

وی ادامه داد:

برای کاهش استرس، به داوطلبان کنکور توصیه‌ ‌می‌شود از مصرف لبنیات غافل نشوند؛

به ویژه خوردن یک لیوان شیر ولرم قبل از خواب‌ ‌شبانه می‌تواند در برقراری آرامش نقش بسزایی داشته باشد.

نکته اینجاست که خیلی از‌ ‌داوطلبان کنکور (وهمین‌طور غیر داوطلبان کنکور) به وعده غذایی صبحانه اهمیتیی ‌نمی‌دهند،

در صورتی که نخوردن صبحانه، حتی می‌تواند باعث ایجاد عوارضی مثل افت قند‌ ‌خون، سستی و بی‌حالی، عصبانیت،

بی حوصلگی، افسردگی و عدم انگیزه مطالعه و در نتیجه‌ ‌همه این‌ها، افزایش میزان استرس فرد شود‌.

البته استفاده از لبنیات، نظر همه متخصصان‌ ‌نیست.

چرا که اضطراب سبب به هم ریختن سیستم گوارشی می‌شود و

به همین دلیل به افرادی‌ ‌که تجربه‌های ناخوشایندی با شیر داشته‌اند، توصیه می‌شود یک روز قبل از آزمون شیر‌ ‌نخورند‌.

 

همچنین روانشناسان توصیه‌های به والدین دارند از جمله اینکه کنکور تمام زندگی نیست و در صورت عدم‌ ‌موفقیت در کنکور،

وقت برای جبران آن وجود دارد. پس باید فضای خانه را آرام‌ ‌نگهدارید و از مقایسه توانایی‌های فرزندان خود با دیگران پرهیز کنید.

خانواده‌ها‌ ‌باید به همان اندازه که به درس خواندن فرزندانشان اهمیت می‌دهند

باید برای فراهم‌ ‌کردن محیطی آرام و بدون تنش هم تلاش کنند.

کیفیت درس خواندن مهمتر از کمیت آن است و‌ ‌یک ساعت درس خواندن بدون اضطراب می‌تواند معادل ۱۰ ساعت درس خواندن با اضطراب مفید باشد

و بعضی از خانواده‌ها خودشان عامل ایجاد‌ ‌اضطراب در فرزندانشان هستند.

 

برای تمدد اعصاب و دور شدن از استرس کنکور هفته آخر هر روز پیاده روی کنید.

 

بنابراین به عقیده کارشناسان والدین باید از تنش‌ها و دعواهایی که در درون خانواده است و سبب ایجاد استرس در فرزندان می‌شود، دوری کنند. همچنین والدین نباید با صحبت‌ها و سوالات خود به داوطلب استرس‌ وارد کنند و دائم از اوبپرسند: درس خواندی، تستت را زدی؟ چند درصد زدی؟ در این صورت خانواده همراه با جامعه که کنکور را غول کرده است، این مسأله را بزرگ نشان داده و به دانش ‌آموز استرس وارد می‌کنند، در حالی ‌که خانواده باید در راستای آرامش، احساس امنیت و تأمین‌ خاطر دانش ‌آموز تلاش کنند.

 

تذکرهای نابجای خانواده در مورد درس خواندن و قبولی در دانشگاه، یک نوع دلهره و ترس فزاینده از شکست در داوطلب کنکور ایجاد می‌کند و مسلماً اگر جوان در این آزمون موفق نشود، نتایج غیرقابل جبرانی همچون احساس حقارت، درماندگی، بی هویتی و بی کفایتی در او ایجاد می‌شود.

پس، بهتر است والدین به جای ایجاد ترس و فشار روانی در فرزند خود، به آنها متذکر شوند که مهم همت و تلاش آنها است که از آن دریغ نکرده‌اند و به جای فکر کردن به نتیجه نهایی کنکور، به فکر سلامت جسمی و روانی خود باشند تا در کمال آرامش و سلامت در کنکور شرکت کنند و به نتیجه برسند.

 

والدین باید حداقل در این هفته پایانی از جزئیات برنامه‌ریزی فرزند خود مطلع بوده و امور زندگی خود را با آن هماهنگ کنند و بهتر است به فرزندشان نشان دهند اهمیت و سنگینی کار او را درک می‌کنند و هیچ کار خارج از این برنامه را به او محول نکنند.

همچنین ببینید

قدرت حافظه

قدرت حافظه

حافظه ی شما روز به روز قدرتمند تر می شود اگر… جابربن حیان از امام …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *